زيســـت زنـدگــــي


زيســـت زنـدگــــي

about links Categories Home Design

زنجيره هاي غذايي
-

به اون مقدار از انرژي نور که در گياهان بصورت مواد آلي ذخيره مي شه، بازده تبديل انرژي مي گن، که در بهترين شرايط حداکثر به 5 درصد مي رسه.

مثلا" بازده تبديل انرژي گندم در بهترين شرايط، 1 درصد و نيشکر 5.2 درصده.

مصرف کننده اوليه يا گياهخوار مثل گاو مقداري از انرژي موجود در نشاسته ذخيره شده در گياهان رو جذب کرده و مقدار کمي از اين انرژي (در حدود 4 درصد) رو در بافتهای بدن ذخيره مي کنه.

انسان، هم غذاهاي گياهي و هم غذاهاي جانوري مصرف مي کنه به انسان، همه چيزخوار مي گن.

 

از نظر اقتصاد محيط زيست، خوردن غذاهاي گياهي با صرفه تره. مي دونين چرا؟ چون در اين صورت مقدار انرژي اي که در زنجيره ها هدر مي ره کم مي شه.

توانايي تغذيه از بيش از يه جاندار، عامل مهمي در سازگاري بسياري از موجودات زنده ست.

به اين نکته هم بايد توجه کنيم که اگر در محل خاصي از زمين گياه بکاريم ، نسبت به هنگامي که در همون محل دامپروري کنيم تعداد بيشتري از انسانها رو مي تونيم سير کنيم. ما علاوه بر انرژي، بسياري از مواد لازم براي ادامه زندگي رو از زنجيره هاي غذايي بدست مي آريم.

مثلا" ويتامين D توسط جانداران ريز فتوسنتزکننده ساکن درياها ساخته مي شه. ماهي ها اين جانداران رو مي خورن و ويتامين D وارد بدنشون شده و در جگرشون انباشته مي شه. انسان هم ماهي مي خوره و از اين منبع سرشار از ويتامين D استفاده مي کنه.

 

انتقال سم در زنجيره هاي غذايي:

در زنجيره هاي غذايي، غير از مواد غذايي، گاهي اوقات سمها هم از جانداري به جاندار ديگه منتقل مي شن. مثلا" حشره کش DDT يکي از همين سمهاست که مدت زيادي در طبيعت و بدن جانداران باقي مي مونه. توليد DDT آسون و ارزون و بعنوان آفت کش در کشاورزي استفاده مي شه. وقتي اين سم وارد رودخونه ها و درياها مي شه، خيلي از ماهيها با مقادير بالاي DDT مسموم مي شن. وقتي هم انسان از اون ماهي ها مصرف کنه ، اين سم دربافت چربي ذخيره مي شه و تهديدي جدي براي تندرستي و سلامت ماست. غلظتهاي بالاي DDT سرطان رو در موشها به وجود مي آرد و ضخامت پوست تخم پرندگان شکارچي رو کاهش مي ده.

به همين خاطر  مصرف اون در بسياري از کشورها ممنوع شده. علاوه بر اينها ترکيبات فلزات سنگين مثل جيوه هم براي سلولها نقش سم رو بازي مي کنه.

همين چند سال پيش بود که در ژاپن فاضلاب حاوي جيوه از کارخونه اي وارد دريا شد و موجب مسموم شدن ماهيها و مرگ تعدادي از مردم در ژاپن شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: